søndag den 11. november 2007

I studiet

Endnu en dag i studiet og på ingen måder "another day at the office".

Stadig dybt fascineret af processen med dens miks af leg, testballoner og lagkagelag af lyd. Det er en sirlig oplevelsesform at udsætte sig for. Nærmest som en sportsgren uden målstreg, vi leder efter det ultimative, ved vi aldrig finder det, men satser på, at vi finder et kompromis, som er så godt, at man vil hænge på resultatet resten af livet.

Tonemester Peter Barnow og jeg arbejder på tre numre: "Miss Blue Eyes", "Fantasia Friend Farinelli" og "Celestial Body". Stedet er NOA Studiet på Frederiksberg. Peter og jeg gik først i gang med "Fantasia ...". Et duo-projekt som en slags opstart på samarbejdet.

Siden har vi haft band-indspilninger på de to andre numre med Anders Færch på trommer og henholdvis bas af Dennis Gries på "Celestial Body" og Emil Træden på "Miss Blue Eyes". Alle tre musikere, som jeg har spillet sammen med i alt fra et par år, til adskillige år. Efter selve optagelserne til numrene, er Peter og jeg så fortsat med efterarbejdet på numrene: Endelig vokal, ekstra guitarer, mix og så videre.

I torsdags blev vi færdige med optagelser, så nu mangler kun mix, puds og detaljer. Det meste af dagen gik med at optage den endelige vokal til "Celestial Body" og forsøg med at finde et passende filter at lægge på stemmen. Nummeret er en kærlig rocksang, simpel og ligetil, naiv og let.

Oh this is high
High up above
Any rim of clouds
Use to hang by

I am here
Pushed by you
Oh this is high
Yeah this is high

Jeg har fået en testudgave med hjem og så lytter vi til den og prøver at lade som om det er den færdige - så får vi se i hvor stor grad vi er tilfredse ... Samtidig arbejder Peter på at lave udkast til færdige udgaver af de to andre, baseret på mine ønsker for nummret og vores snakke om stil, lyd og niveauer for de forskellige instrumenter/spor.

På denne sidste optagedag valgte Peter og jeg at spise fisk fra den lokale fiskebiks til frokost. Fiskefrikadeller, tangsalat og chili-remolade. At fejre lyd med fisk. Vores hidtid dyreste frokost, men også vores hidtil bedste.

Kollektion-ideologien ført ud i livet: Luksus og vellyd. Jeg kan ikke vente til næste studiesession!

Ingen kommentarer: